کمیسیون ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی کهریزک

با هدف بهبود و کیفیت بخشی به آموزش

کمیسیون ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی کهریزک

با هدف بهبود و کیفیت بخشی به آموزش

آشنایی با ارزشیابی تکوینی

مفهوم واقعی ارزشیابی تکوینی:

مجموعه اقداماتی است که به صورت مستمر، توسط معلم و دانش آموز و سایر ارزیابی کنندگان، به منظور بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری، در طول هر نوبت بعمل می آید؛ که شامل انجام تکالیف درسی، آزمون های عملکردی، فعالیت های مرتبط با درس خارج از کلاس به صورت فردی یا گروهی(فعالیت های پ‍‍ژوهشی و ...)، ارزشیابی های باز و مشاهدات تدریجی رفتار و خود ارزیابی و نظر اولیاء دانش آموز می باشد.

اهداف ارزشیابی تکوینی:

هدف از کاربرد این نوع ارزشیابی، آگاهی یافتن از میزان و نحوه یادگیری دانش آموزان، برای تعیین نقاط قوت و ضعف یادگیری و نیز تشخیص مشکلات روش آموزشی معلم در رابطه با هدف های آموزشی است.

راهکارهای ارزشیابی تکوینی:

  • برگزاری جشنواره
  • برگزاری همایش
  • ارائه ماهنامه
  • استفاده از ابزار(پوشه کار)

بایدها و نبایدهای ارزشیابی مستمر:

  • ارزشیابی مستمر باید متناسب با اهداف آموزشی باشد.
  • وسیله سنجش در ارزشیابی مستمر نباید به پرسش های کتبی و شفاهی محدود شود.
  • ارزشیابی مستمر نباید  در قالب آزمون های کتبی هماهنگ و در سطح منطقه انجام گیرد.
  • ارزشیابی مستمر باید تواْم با افزایش اعتماد به نفس و تکریم شخصیت والای انسانی دانش آموزان باشد.
  • ارزشیابی مستمر نباید تحت تاْثیر نیازهای کاذب محیط قرار گیرد.
  • ارزشیابی مستمر باید متناسب و هماهنگ با محتوای کتب درسی باشد.
  • ارزشیابی مستمر باید همواره پیشرفت های فراگیر را برجسته تر نشان دهد.
  • ارزشیابی مستمر به هیچ وجه نباید با رتبه بندی و دسته بندی دانش آموزان بینجامد.
  • باید بین ارزشیابی با هدف نمره دادن به دانش آموز و ارزشیابی با هدف ارزشیابی، قضاوت و استفاده از اطلاعات در امر آموزش و طراحی مراحل بعدی آموزش، تفاوت اساسی قائل شویم.

فواید ارزشیابی تکوینی:

اجرای راهبردهای ارائه شده در کلاس درس طی دوره و زمان آموزش، این فواید را برای دانش آموزان به همراه خواهد داشت:

-         کسب مهارت های بحث و گفت و گو

-         کسب مهارت های مربوط به ارتباطات بین فردی

-         مشارکت در فعالیت های گروهی

-         ایجاد انگیزه برای مطالعه و یادگیری

-         کسب مهارت های مطالعه درست

-         توجه به موضوع مورد مطالعه

-         تلفیق مهارت های شنیدن، خواندن، تفکر و نوشتن

-         تثبیت یادگیری از طریق مرور کردن، سؤال و جواب، یافتن جواب و ...

-         درک ارتباط بین مطالب خوانده یا شنیده شده

-         ارتباط بین یادگیری های قبلی و بعدی(معنی دار کردن یادگیری)

-         کشف انتظارات آموزشی و پرورشی

-         شرکت فعال در یادگیری از طریق تفکر فردی و گروهی

-         کسب مهارت تفکر انتقادی

-         کنترل و مدیریت مثبت کلاس درس

-         افزایش اعتماد به نفس و ابراز وجود

-         کسب مهارت های ابراز وجود

-         افزایش مهارت های شناختی و فراشناختی خود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد